Framsteg och framtidspepp!

Efter en superhärlig helg som har involverat ALLT som jag kunde önskat mig så känner jag mig på topp! Jag känner att det börjar lätta både psykskt och fysiskt och framtiden ser återigen ljus ut. 
 
Startade dagen med ett träningspass med Joy och det är väl det som jag hade tänkt skriva om nu, så alla som inte är hundintresserade kan sluta läsa....... NU!
 
Alla ni som träffat Joy skulle nog alla använda ett specifikt ord om ni skulle beskriva henne, det vill säga ordet "högljudd". Joy verkar älska sin egen röst och som ni vet så är det få tillfällen hon behagar att vara tyst- inte ens då hon sover. Detta är en utav de saker som Försvarsmakten sagt att vi måste jobba med. Egentligen är som sagt inte skällandet i sig det som är problemet utan att hon är väldigt uppmanande. 
 
Idag har vi lagt fokus på "muteknappen". Simpla övningar som sitt/ligg/stå skall utföras utan skall och uppmananden till annat. Då FM även sagt att jag är för mjuk/vek utav mig så har jag verkligen fått öva på att snabbt, kort och korrekt korrigera henne, men vi börjar båda två förstå vad det är som gäller. Snabbkorrigering, förbudsord och därefter beröm och nytt kommando. Efter ca 2-3 tyst, genomförda moment blir det ett "varsågod" för att sedan belöna henne med bollen. Superkul att vi börjar greppa detta, men självklart är det en lång väg kvar. Men jag börjar se ett ljus i tunneln. 
 
Utöver denna träning har vi även jobbat på grundpositionen i fotgående, går sisådär då Joy gärna vill allt och lite till och det tar ibland tid att hamna rätt, men även här är vi på god väg. Vi har också tränat passivitet samt övat upp mer pepp inom kampleken. Ser fram emot denna vecka och all träning vi har framför oss!
 
 
Annars idag är planen som följande att ta ett kort träningspass själv, en mjukstart då förkylningen fortfarande ligger och gror i kroppen, samt en promenad till affären. Kunde inte önska mig en bättre söndag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0