Tränings inspo!

Hej gott folk!
Har nyss avnjutit min första kopp kaffe för dagen, rastat Iso, tränat och skall under dagen planera lite inför styrelsemötet med HSRIS. Men först tänkte jag dela med mig av hur jag gör under min vardagsträning.
Enjoy!
 
Detta är då startpositionen för allt jag gör i princip. Stå med rak rygg med benen relativt brett- Du skall kunna hålla balansen så står du med benen för nära varandra kan man ramla. (Kan ju säga att jag nästan ramlat x antal gånger för att jag slarvat med detta.)
 
Sådär, då är det dags att köra så det ryker! Denna övning tar vid höftbenen både fram och bak (stärker baksidan och slänger för hoppningsvis bort fettet och ersätter fettet mot muskler) Brukar alltid börja från höger sida, men det är ju såklart valfritt! Upprepar detta 10 gånger innan jag går över till position 2.
 
 För mig brukar det ta i musklerna vid höftbenen samt att det sträcker sig över sidan. Upprepar detta 10 gånger innan jag byter position. Hur snabbt man vill köra väljer man själv. Jag brukar ofta köra i samma takt som musiken.
 
Alla positioner bygger på samma koncept. Vrida åt ett håll och sträcka ut och de tar på i princip samma ställen som förut. Upprepar även denna 10 gånger.
 
Sista positionen är den som för mig är drygast att göra för att den alltid känns lika supertråkig. Men man gör helt enkelt som bilden beskriver. Spänn röven och magen och luta dig bakåt. Jag brukar smågunga lite också och räknar till 5 innan jag ställer mig i startpositionen igen. Upprepar detta mellan 5 gånger och i slutet av träningspasset brukar jag istället upprepa 10 gånger.
 
Hur ser då ett träningspass ut?
Såhär:
Detta tar ca 10 minuter beroende på hur snabbt du kör övningarna. Men har man lite tid över så är detta perfekt att köra innan man skall dra till skolan på morgonen. Man blir faktiskt inte svettig av detta så det är hur lugnt som helst. Annars kan man köra detta på kvällen. Jag kör ibland morgon, dag, kväll, beroende på vad jag gör om dagarna.
 
Förutom övningarna som jag gör brukar jag även dejta ett tag med min bästis sit-up bänken. Det kanske är ett onödigt redskap egentligen men för mig gör det stor skillnad om jag gör sit ups på bänk eller på golvet. Brukar i alla fall börja varje träningspass med att göra 40 sit-ups på bänken och därefter börja med resterande övningar.
Tips är nog att kanske inte börja på 40. Gör så många att det börjar bli jobbigt + 5 ytterligare. Slutar man innan det är jobbigt så är det inte ens lönt att köra. Det ska kännas!
(Egentligen kan det vara bra att stretcha lite, då jag har ryggproblem men när jag väl vill träna vill jag träna och inte stretcha- dumma Steffi)
 
All träning är bra träning säger dom väl? För mig är det viktiga att det är roligt. Så det blir väl att skutta runt till härlig musik lite då och då! Så det ska va och om det ger resultat så är det väl bara super!
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0