Rasspecial- Engelsk bulldogg



Trots sitt yttre är den Engelska bulldoggen en snäll hund som älskar barn. Den är lättlärd och leker gärna. Man skall dock akta sig för att leka för våldsamma lekar när det är varmt ute på grund av att bulldoggen har andningssvårigheter. Engelska bulldoggar blir inte ofta gamla till åldern men kan leva lyckligt som familjehund eller vakthund under sitt liv. 


Rashistoria
På 1830- talet blev tjurhetsning olagligt i Storbrittanien vilket ledde till att denna ras riskerade att bli utrotad. Men så blev det inte. En uppfädare vid namn Bill George omformade emellertid rasen till dess nuvarande form och minskade även aggressiviteten. Det är få raser som har ändrats så radikalt till form, funktion och personlighet som den Engelska bulldoggen har.

Fördelar
* Modig
* Intelligent
* Bra temperament
* Älskar barn
* Lättskött päls


Att beakta
* Snarkar
* Drabbas ibland av andningssvårigheter
* Inte byggd för alltför krävande motion


Vad jag anser om rasen:
Den Engelska bulldoggen är ju så otroligt söt och de få hundar jag har träffat av denna ras har varit hur trevliga som helst. Jag skulle själv aldrig köpa just en Engelsk bulldogg eftersom de är så sönderavlade vilket leder till dessa andningssvårigheter.

Vad anser du om rasen?


Källor:
Bonniers stora hundlexikon
Våra hundar- Joan Palmer
Bild- Hittad på google.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild




RSS 2.0